zarahskapar.blogg.se

UTBILDAD VISUAL MERCHANDISER. En blogg för att visa mitt skapande, inredningstips, träning/hälsa & livets innehåll.

Instruktioner gardiner

Kategori: Sömnad

Hej alla, minilördag idag :) Eftersom jag har en hel del att göra & inte riktigt hinner med att pyssla så tänkte jag visa lite annat som jag gjorde förra året :) 
 
När vi flyttade in till vår nuvarande lägenhet så ville jag ha gardiner i sovrummet men jag hittade ingen jag ville ha så jag fick sy mig ett par egna. Även gardinstängerna fixade jag själv :) När det sedan blev jul sydde jag en gardin med samma mönster fast ett lite mer juligt tyg. Hittade dock inga bilder på den så ni får vänta ett år på att se den :) 
 
Gardinstängerna är sådana där runda trästavar som sitter på sopborstar, dessa går att köpa lösa, som jag sedan målade i samma ljusgrå färg som vår sänggavel. De sitter uppe med en krok på varje sida. Har du redan gardinstänger men vill sy denna gardin är det bra att ha en trästav som vikt & stadga längst ner på gardinen. 
 
 
Instruktioner - gardin
 

Du behöver:
 
Tyg
Symaskin
Sax
Rep/band
Måttband
Nålar
 
 
Mät först ut hur brett & högt ditt fönster är, mät ut på ditt tyg men lägg även till ca 2cm sömsmån på längs sidorna, längst upp & ner lägger du till ca 10cm. Klipp sedan ut tyget. Börja sedan med att zick zacka varje sida så inte tyget trådar upp sig. Vik sedan in de två längdsidorna dubbelt, ca 2cm, & sy med raksöm, detta för att kanterna ska se fina ut & man slipper se det vi zick zacka. Ovan- & undersidan viker du ca 5cm ner & viker in kanten så inte zick zack sömmen syns. Nåla & sy med raksöm. Detta är "fickorna" som gardinstängerna ska in i. Häng upp gardinerna & sätt in trästaven längst ner.På mina gardiner har jag två rep som håller den uppe men man kan lika gärna ha ett fint band. Mät ut dessa så de blir lagom långa. Jag rekomenderar att ha två stycken så gardinen hänger rakt. Nu är det bara att rulla upp gardinen & knyta fast den, klart :) 
På kvällen är det bara att knyta upp repen/banden & rulla ner gardinen så blir det mörkt & du kan sova gott. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Sandra säger:

    Hej! Vad fint! Jag undrar vart man kan köpa dessa runda trästavar som du använder som gardinstång?
    Med vänlig hälsning, Sandra

    2015-02-19 | 07:49:03

Kommentera inlägget här: