zarahskapar.blogg.se

UTBILDAD VISUAL MERCHANDISER. En blogg för att visa mitt skapande, inredningstips, träning/hälsa & livets innehåll.

Recept LCHF bröd

Kategori: Recept

Nu har jag äntlign bakat brödet som jag lovade er receptet på :) Bättre sent än aldrig!
Det här är ett LCHF bröd som jag blev bjuden på & jag blev helt förälskad! Jag följer inte någon diet för jag tror inte att det är bra i längden att utesluta vissa råvaror, som vår kropp behöver men... jag äter inte vanligtvis bröd då min mage blir helt uppsväld & sen jag slutade med det mår magen mycket bättre! Så det här brödet passar perfekt då det utan mjöl utan bara massa nyttiga fröer & proteiner. Hoppas ni kommer gilla det lika mycket som jag gör!
 
 
Ingredienser
 

8 ägg
2dl kesella eller créme fraische
3msk oliv- eller rapsolja
2msk bakpulver
1tsk salt
100g linfrö
120g havrekli
100g sesamfrön
100g solrosfrön
Om man vill - hackade soltorkade tomater
 
 
Sätt ugnen på 180 grader & ställ gallret i nedre delen av ugnen. 
Vispa äggen lätt, blanda i oljan & kesellan. 
Tillsätt alla de andra ingredienserna och rör om. Konsistensen ska vara ungefär som gröt. 
Häll upp i en runt sockerkaksform & in i ugnen i ca 55min. 
Kan frysas.
 
Tips!
Jag väger aldrig de torra ingredienserna utan häller bara i tills jag tycker konsistensen ser bra ut. Man kan byta ut eller lägga till andra ingredienser om det är något man inte har hemma eller gillar. Jag har bland annat haft i psylliumfrön & havrekross.
 
 

 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: