zarahskapar.blogg.se

UTBILDAD VISUAL MERCHANDISER. En blogg för att visa mitt skapande, inredningstips, träning/hälsa & livets innehåll.

Vegetarisk lasagne

Kategori: Recept

Åh, nu har jag gjort en till kategori, Recept, så nu ska jag försöka inspirera er till att laga massa god mat :) I förrgår så testade vi att göra en vegetarisk lasagne, väldigt god! Vi har tänkt att vi ska börja äta lite mer vegetariskt & hittills har allt vart väldigt gott. Imorn tänkte vi göra en vegetarisk gryta så blir den god delar jag med mig av receptet :) Men här kommer receptet till lasagnen, hoppas det ska smaka!   (Isabell, gör ni den så säg till vad ni tyckte, hehe)   Tyvärr tog jag inget kort på den men ni får lita på mig att den var smarrig! Vill man inte ha den vegetarisk kan jag tänka mig att göra som i receptet men servera med en kött- eller kycklingbit till.
 
 
Ingredienser 
 

Tomatsås

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
1 grönskasbuljongtärning
2 tsk oregano
Salt & peppar
1 burk kidneybönor
 
Vitsås

2 msk smör
4 msk mjöl
6 dl mjölk
Salt & peppar
 
Lasagne

300 g färsk bladspenat
2 hackade vitlöksklyftor
Lasagneplattor
200 g fetaost
2 dl riven ost, för gratinering
 
 
Börjar med tomatsåsen! Hacka all lök & fräs i en panna. Tillsätt resten av ingredienserna & låt puttra i 15-20 min.
 
Sätt ugnen på 200 grader.
 
Börja sedan med den vita såsen! Smält smöret & vispa ner mjölet. Späd med mjölken, lite i taget. Salta & peppra. Låt sjuda i 5-10 min. Rör om då & då så inte mjölken bränner fast.
 
Lasagnen - Fräs spenat & vitlök. Varva sedan spenat, fetaost, lasagneplattorna & de båda såserna i en form. (Vår blev tre lager) Strö den rivna osten över & in i ugnen i ca 40-45 min.
 
Smaklig måltid!
 
 

Kommentarer

  • Isabell säger:

    Den ska jag verkligen testa :) Har inte riktigt blivit bekant med bönor än, så detta kan nog vara en bra start för det ;)

    Svar: Ja testa den!! Bönorna smakar inte så mkt :)
    ZarahB

    2013-02-20 | 19:10:59

Kommentera inlägget här: