zarahskapar.blogg.se

UTBILDAD VISUAL MERCHANDISER. En blogg för att visa mitt skapande, inredningstips, träning/hälsa & livets innehåll.

Raw chili choco sweet

Kategori: Recept

Här om dagen när jag satt & kolla i en tidning hittade jag detta recept från boken "Maten är min medicin" skriven av Janesh Vaidye. Jag & mamma slängde ihop detta & kakan står nu i frysen. Jag var ju såklart tvungen att smaka lite förut &... ja man saknar sockret! Fast detta är ju så mycket nyttigare :) Kan tänka mig att de kan va gott till glass, om man vill va lite onyttig :p


Ingredienser:

1dl solrosfrön
1dl pumpakärnor
4msk kakao
1 nypa havssalt
1 liten torkad chili
1tsk vaniljpulver
2msk krossade linfrön
4msk kokosflingor
20 dadlar (jag tog jordgubbar istället)
1-2msk vatten (ej om du har jordgubbar)
2msk torkade gojibär
1dl mandel

Kör solrosfrön, pumpakärnor & linfrön i en mixer tills det blir som ett mjöl. Ha i kakao, havssalt, chili, vaniljpulver, kokosflingor, vatten & dadlarna/jordgubbarna & blanda tills det blir en smet. Ha till sist i gojibär & mandlar men mixa bara lite lätt så de fortfarande finns småbitar kvar av dessa i degen. Bred ut i en form & ställ in i frysen, skär sedan i små rutor.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: