zarahskapar.blogg.se

UTBILDAD VISUAL MERCHANDISER. En blogg för att visa mitt skapande, inredningstips, träning/hälsa & livets innehåll.

Fantomenkaka

Kategori: Recept

När jag var liten fanns det ett café i Lidköping som hette Vindscafét som låg på en övervåning med massa gammla möbler som man kunde köpa. Men det jag kommer ihåg mest är den kakan som jag brukade äta, en chokladkaka med ett lager av kokos på. Jag älskade verkligen den kakan & sedan cafét lades ner har jag aldrig sett eller ätit den förens i höstas. När jag var hemma en helg hade min bror med sig sådana från skolan, tror ni jag var glad eller?!???! Tydligen heter kakan Fantomenkaka & ikväll bakade jag denna underbara kaka & här får ni receptet :) (På bilden har jag gjort halva satsen av det som står i receptet.)

Ingredienser:

• 6msk kakao
• 2tsk vaniljsocker
• 2krm salt
• 3dl vetemjöl
• 150g rumstemp. smör
• 6dl socker
• 4 ägg

Glasyr:

• 200g kokosflingor
• 2dl socker
• 1dl ljus sirap
• 1,5dl grädde
• 75g margarin

Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa ägg & socker pösigt. Rör ner allt de andra utom mjölet, det ska i sist! Bred ut smeten i en form & grädda i 15-20 min.

Gör glasyren under tiden. Blanda alla ingredienserna i en kastrull & sjud på svag värme i ca 5 min.
Bred glasyren över kakan & grädda i ca 10 min till eller tills glasyren är gyllenbrun. Låt svalna innan ni skär upp den :)

Kommentarer

  • Lars säger:

    tar en till kaffet just nu, smakar fantastilst <3

    2013-03-19 | 13:29:14

Kommentera inlägget här: